NORTHBAZE GROUP AB VALBEREDNINGENS FÖRSLAG TILL EXTRA BOLAGSSTÄMMA 2024-10-16

Förslag till ordförande vid stämman
Valberedningen har inte lämnat något förslag till ordförande vid stämman.

Förslag till antal styrelseledamöter och styrelsesuppleanter samt revisor och revisorssuppleant
Valberedningen föreslår att styrelsen ska bestå av fem stämmovalda ledamöter och en suppleant.

Valberedningen föreslår att styrelsen ska bestå av minst 3 max 6 ledamöter fram till tiden för nästa ordinarie bolagstämma, och att stämman väljer in 5 ledamöter och 1 suppleant.

Valberedningen föreslår att stämman ska välja ett registrerat revisionsbolag.

Förslag till arvode till styrelsens ledamöter och revisor
Valberedningen föreslår att styrelsearbetet, som numera leds av bolagets största ägare, skall vara oarvoderat.

Valberedningen föreslår att arvode ska utgå till revisor enligt godkänd räkning.

Förslag till val av styrelseledamöter och styrelseordförande samt revisor
Valberedningen föreslår val av följande styrelseledamöter:

• Nyval av Oscar Otteborn
  • Nyval av Max Donatello Söhr
  • Omval av Håkan Larsson
  • Omval av Petter Burge
  • Omval av Christian Strömlid

Information om styrelseledamöterna som föreslås för omval och nyval kommer att publiceras på bolagets hemsida. Per-Johan Swartling har avböjt omval och valberedningen tackar för hans tid i styrelsen.

Valberedningen föreslår att det registrerade revisionsbolaget Ernst & Young väljs till revisor med Per Modin som huvudansvarig revisor.

Valberedningens motiverade yttrande beträffande valberedningens förslag till styrelseledamöter samt revisor och arvode till styrelseledamöterna och revisorn

Förslag till val av styrelseledamöter

Vid valberedningens bedömning av styrelsens sammansättning tittar valberedningen på de individuella ledamöternas kompetens och erfarenhet samt styrelsen i dess helhet utifrån samarbete och bredd för bolagets strategiska utveckling, styrning och kontroll. Vidare beaktar valberedningen behov av förnyelse jämfört med kontinuitet, styrelsens storlek, oberoende samt mångfald inklusive könsfördelning.

Baserat på Northbaze Groups status har valberedningen satt ihop ett förslag där både storägare samt kandidater med spetskompetens inom koncernens verksamhet finns representerade. Vidare har valberedningen tagit del av resultatet av styrelsens egen utvärdering av sitt arbete och styrelsen har den kompetens som erfordras för de verksamheter som bedrivs inom NBZ-koncernen under föregående år, både på styrelse- samt individnivå.

Till ledamöter föreslås omval av Håkan Larsson, Christian Strömlid och Petter Burge samt nyval av Oscar Otteborn och Max Donatello Söhr. Utöver ledamöter föreslås Per Berglund som suppleant.

Med anledning av kravet på tillgänglighet och aktivt deltagande i händelsestyrda aktiviteter (utöver normalt styrelsearbete) är det valberedningens uppfattning att 5 styrelseledamöter möjliggör ett effektivt sätt att stödja bolaget i dess utveckling. Valberedningen föreslår vidare att styrelsen arbetar med målet att säkerställa lönsamhet och tillväxt i samtliga bolag samt ett ökat fokus gällande kännedom kring koncernen. Valberedningen önskar ett aktivt utvecklingsarbete för att möta framtidens krav.

Förslag till val av revisor

Valberedningen har inhämtat ledningens och styrelsens utvärdering av revisorn samt rekommendation till val av revisor.

Styrelsens och VD:s utvärdering av revisorns arbete har skett efter samråd med bolagets CFO och genom egna erfarenheter av att arbeta med revisorn under året. Det sammantagna omdömet är att Ernst & Young och den huvudansvarige revisorn Per Modin och hans team har ett bra engagemang, god kompetens, bra inställning och en hög ambitionsnivå som passar väl ihop med bolagets status och långsiktiga planering inklusive nya koncernstrategi.

Valberedningen föreslår omval av Ernst & Young som registrerat revisionsbolag med auktoriserade revisorn Per Modin som huvudansvarig revisor.

Valberedningens förslag till principer för utseende av valberedning
Valberedningen föreslår att stämman beslutar om presenterade principer för utseende av valberedningen. Se komplett beskrivning i separat ”Förslag till ledamöter till valberedningen jämte instruktioner för valberedningen” samt huvudprinciper sammanfattade nedan.

Styrelseordföranden ska sammankalla det första mötet i valberedningen.

Valberedningens sammansättning och kontaktuppgifter ska offentliggöras senast sex (6) månader före stämman på bolagets hemsida. Förändringar i valberedningens sammansättning ska offentliggöras omedelbart.

En majoritet av ledamöterna ska vara oberoende i förhållande till bolaget och bolagsledningen. Minst en ledamot ska vara oberoende i förhållande till den röstmässigt största aktieägaren eller grupp av aktieägare som samverkar om bolagets förvaltning.

Ingen ersättning ska utgå till ledamöterna i valberedningen. Bolaget ska ersätta de skäliga kostnader som valberedningens ledamöter kan komma att ådra sig inom ramen för sitt arbete.

Redogörelse för valberedningens arbete
Valberedningen har haft möte i god tid innan extra stämman kallats samman. Den består av nedan personer som vid tillfället var bolagets tre största ägare.

• Per Kristensson
  • Henrik Andersson
  • Håkan Larsson (Styrelsens ordförande)