Kvartalsrapport 30 juni 2024

• Rörelseresultatet uppgick till 5 344 TSEK (5 737). Resultatet är kraftigt förbättrat i rörelsen då tilläggsköpeskillingen för Copter AB påverkade Q2 EBITDA 2023 med 9 965 TSEK
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten visar en förbättring under kvartalet 12 137 TSEK (6 593). Främst härrör sig det stärkta kassaflödet från ökad försäljning och lönsamhet i koncernens thailändska bolag Adiantes.
  • Bruttomarginalen sjunker jämfört med förra året, 44% (51%). Både Adiantes och Copter förbättrar sin bruttomarginal, Lowwi står för ca 40% av koncernens omsättning och jobbar med en lägre marginal.
  • I kvartalet har koncernens pågående förändringsarbete med samordnad logistik och administrativa funktioner lett till fortsatt förbättrad effektivitet och därmed lägre kostnader. Kraftigt höjda fraktkostnader har påverkat resultat och marginal jämfört med förra året.
  • Under kvartalet har vi haft utmaningar i Lowwi med en sviktande marknad. Den tidigare ägarens avhopp innebar utmaningar gällande marknadsföring vilket också driver affärerna i bolaget. I början av Q3 har stora resurser lagts på att hitta rätt strategi vilket givet goda resultat.
  • Copter AB har under kvartalet förstärkt relationerna till nyckelkunder och har en positiv trend. Bolaget redovisar i kvartalet en försäljningsökning med 35% jämfört med motsvarande kvartal förra året. Bolagets hållbarhetsarbete och lokala produktion får ett större genomslag på marknaden.
  • Lowwi AB förvärvades av koncernen med ett övertagande per den 22 december 2023. Bolaget har under andra kvartalet bidraget med 41% av koncernens totala försäljning. Målet med förvärvet var att tillföra koncernen kompetens inom e-handel, (konsumenthandel), och e-marknadsföring. Fokus är stärkta marginaler och lägre marknadskostnader.
  • Adiantes har genomfört det andra kvartalet i linje med budget och ökar försäljningen med nästan 30%. Bolaget utvecklas gällande utbud på produkter och innovationer inom sitt segment.

Alla tidigare finansiella rapporter finns publicerade på bolagets hemsida.